Perez Prado, Mambo King...

 Damaso Perez Prado de echte schepper van de mambo.

Image

Geboren in Matanzas op Cuba alwaar hij een opleiding tot pianist voor charanga heeft genoten. Daarna verhuisde hij in 1942 naar Havana waar hij achtereenvolgens werkte als pianist, componist, kopieerder
van muziekstukken en als bandleider.  Perez Prado heeft in verschillende bands gezeten en kwam op een gegeven moment bij het zeer populaire Cubaanse jazzorkest Casino de La Playa . Al in de jaren dertig experimenteerde dit orkest met de "son", en het was voor het eerst dat een yazzorkest een tumbadora-trom in de bezetting opnam. Hij speelde hier piano en verzorgde de composities voor dit orkest.”

Na optredens hielden ze met dit orkest regelmatig jamsessies waar hij als pianist samen met de tresero jamde. Zo kwam hij op het idee van de mambo. Hij componeerde in 1945 het stuk “La ultima noche” voor het orkest Casino de La Playa waarin hij een mambo-sectie opnam. In deze sectie liet hij een dialoog of mambo spelen tussen de saxen die guajeos speelden, de trompetten die improviseerden en de bas en tumbadora die gesyncopeerde tumbaos speelden.“

Image In de jaren 40 was hij ook een grote bewonderaar van Stan Kenton met zijn jazz bigband en zijn progressieve jazz , met veel saxen en trompetten. Hij arrangeerde mijn mambos in de stijl van Stan Kenton, maar niemand wilde in Havana zijn bigband mambos spelen. Hij werd geboycot en moest uitwijken naar Mexico. In Mexico City formeerde hij een nieuwe bigband in de stijl van Kenton, met Benny Moré als zanger. Met deze band trad hij op in alle grote bekende clubs van Mexico City. Niet alleen Perez Prado, maar alle andere bandleden dansten en zongen tijdens de optredens. Zij waren zo'n grote sensatie, dat het hun ook veel werk opleverde in de filmstudio’s. Er zijn verschillende Mexicaanse films gemaakt waarin Hij met zijn band optrad, deze films zijn in heel Latijns-Amerika een groot succes geweest. In Mexico kreeg hij de ruimte om zijn ideeën verder uit te werken, Hij voegde een mambo-sectie toe waarin hij in dialoog of mambo de saxen riffs of guajeos liet spelen en de trompetten de melodie. Of juist andersom, de trompetten speelden dan de guajeos of riffs en de saxen de melodie terwijl hij de bas en tumbadora gesyncopeerde tumbaos liet spelen. De eerste mambo in dit genre is José die hij in 1949 op plaat liet vastleggen. De mambo is dus geboren in Mexico. Hij ontwikkelde in deze periode ook de mambo-caen en de mambo-batiri (een mambo-rumba), de eerste is wat rustiger en de tweede is snel, hij schreef verschillende mambos-batiri waarop dansers uit het publiek pantomimes opvoerden.

Hij schreef bijvoorbeeld een taxichauffeur-mambo en de dansers speelden dan een pantomime van taxichauffeur. In Mexico maakte hij nog een Mexicaanse film "Al son del Mambo" in 1950 met een geweldig danspaar, Ninon Sevilla en Kito Mendive. Daarna vertrok hij met mijn band naar de VS en trad eerst op in Los Angeles en later in New York in het Palladium. Hier ontmoette hij de danseres en choreografe Kathrine Dunham met wie hij de film ‘Mambo (1954)’ maakte.

Perez Prado kennen wij van bekende popcornnummers zoals 'You're driving me crazy' dat o.a verscheen op 'Popcorn The real Collection disk 01' en 'Cherry Pink And Apple Blossom' dat verscheen op o.a. 'Popcorn Fever Vol. 1'.